ПДФ Печат Е-мейл


www.big.bg

 

Половата мощ на българина не е мит 

 

 


- Д-р Врабчев, само до преди десетина години пациентите ви чакаха пред чужди кабинети и като им дойдеше редът се шмугваха при вас, да не види някой. Все още ли е така свенлив българинът?
- Сексът вече не е табу за хората, но "махалото" се отклони прeкалено в посока на вулгарността. Комерсиализмът, в крайната му форма, превзе и тази сфера. Вече няма реклама, която да не експлоатира секса, ако не с откровени груби изрази, то с неприкрити внушения, граничещи с цинизма и извратеността. Хубаво е, че хората вече търсят информация не само за своите сексуални проблеми, но и на децата си. Учудващо е, че идват баби и дядовци, за да се консултират за сексуалното здраве на своите 13-14-годишни внучета, защото майките и бащите нямат време. Изчезна притеснението от това, че може да се разчуе, че се търси лекарска помощ.
Семейството е лабораторията, в която се създава животът. Но съвременните мъже и жени нямат време да разговарят със синовете и дъщерите си. Те нямат време да разговарят и помежду си. Оттам идват всички проблеми. Когато татко и мама нямат време да възпитават децата си, да ги отглеждат и да отговарят на въпросите им, тези задължения естествено се поемат от бабите и дядовците. В този смисъл възрастните хора днес са като онази митична костенурка, която крепи земното кълбо. Само че те са крепители и на българското семейство. А днешните забързани родители ще върнат жеста на обществото с грижата за своите внуци след време.
- Кои са основните разлики в сексуалната визия на поколенията през последните 50-60-70 години?
- Отмина времето, в което като видехме млади хора да се целуват на обществено място се възмущавахме. Тогава връстниците на Ромео и Жулиета - 14-15-годишните, се криеха в кината, за да държат ръцете си и да се целунат плахо. Сега не само че не се крият, но го правят демонстративно, дори агресивно, натрапвайки своята любов на околните. Едно е да се целуваш дискретно в киносалона, а друго - да се натискаш така, че да те видят всички в метрото.
За разлика от преди 15-ина години, сега страстните целувки на младите на улицата не впечатляват никому. Но почти всички гледат с почуда и неразбиране възрастните хора, проявяващи нежност помежду си на обществено място. Истинско недоумение и дори присмех се чете в погледа на мнозина, когато видят пенсионерска двойка да се държи за ръце.
- Откъде идва това неразбиране - от задръжките, наложени в течение на много години, или от прокобата да сме и географски, и по манталитет на границата между Европа и Ориента?
- Не можем да осъзнаем хубавото в нас - природата. В България не се е състоял Ренесансът. Появява се Боянският майстор и скоро след него турското присъствие прекъсва възможността за развитие на свободата на духа, на култа към красотата и природата. Българинът не бива да се страхува от тази природа, а напротив - да се гордее, че е част от нея, и чрез изявяването на пола в себе си да обича нея - природата, продължителката на живота. Той и сега се срамува от секса. Затова и не разбира по-зрелите хора, които се обичат. Пушкин е казал, че всички възрасти се покоряват на любовта. Важното за нас, българите, е да намерим разумната граница.
- Секс, толкова много секс навсякъде, че съм чувала някои мъже да се шегуват: "От толкова много голотии наоколо ще стана импотентен." Има ли такава опасност?
- Хората имат основание да се безпокоят. Задачите, заложени от природата, във вторичните полови белези е те да ни подсещат, че едни сме мъже, а други са жени. Те са красотата на нашето тяло. Предназначението им е да събуждат у нас еротичното, сексуалното, дай Боже, и любовта, но не и да натрапват агресия. Всяко нещо има своето място и време. Ако на плажа отида с кожух, ще кажат, че съм се побъркал. Същото ще помислят, ако ме видят гол по софийските улици. Голотата е хубаво нещо, когато е естетическа, в произведенията на изкуството. Но е лошо, когато е порнография, т.е. ако е нещо, подтикващо към престъпление в областта на сексуалното.
Все още по поречието на Амазонка, в Южна Африка и Южна Америка членовете на примитивни племена, които във всекидневието си ходят голи, когато стигнат до секс се обличат и облеклото става част от любовната игра. Ние, сексолозите, казваме: Възбужда добре прикритата и загатната голота. На нудистки плаж мъж не може да се възбуди в онзи смисъл, в който си го представяме. Когато същият този мъж танцува с партньорката, с която през деня е бил на този нудистки плаж и тя вече е облечена в лека рокля, се възбужда. Агресивното присъствие на голотата, нямаща нищо общо с естетиката, убива сексуалността. В желанието си да бъдат комерсиални рекламите стигнаха дотам, че вече натрапват агресивната голота не само когато имат за цел да продадат водка и бира, но вече и върху кориците на ученически тетрадки. Такива тетрадки дори се продават с 20-30 ст. по-евтино.
- Всички институции афишират загриженост по проблемите ранен секс, детско насилие. Дори министърът на здравеопазването влезе в крак с тази тенденция и преди няколко месеца заяви, че ще вземе мерки срещу ранните раждания. Като изключим екзотичността на неговото изказване, Министерството на образованието, Агенцията за зарила на детето и останалите институции, ангажирани с подрастващите, търсят ли вас, специалистите, по тези проблеми?
- В това е проблемът. Никой не ни търси, не ни пита, не се вслушва в това, което казваме. Лично аз искам да крещя и използвам всяка възможност за това, че в момента няма медия, особено телевизия, която да не пропагандира открито чалгата в чисто човешките интимни взаимоотношения и налага открито хомосексуалността. Не съм против хомосексуалността и хората с такъв вид сексуалност. Аз съм против агресията, която не наднича, а блъска отвсякъде.
Каква е разликата между сър Елтън Джон и онова нашенско момченце, което си показва задника по стадионите и залите? Разликата е в това, което създава единият и другият за обществото, а не в парадирането на различността. Английската кралица присъди титлата лорд на сър Елтън Джон за неговата музика. В историята и световната култура имената на Чайковски, на Микеланджело са паметни с постигнатото от тях в областта на изкуството, на науката, а не заради сексуалната им ориентация. Хора като тях има и в науката, и в медицината, и в спорта.
Сега се обръща внимание на хомосексуалните не заради приноса, който имат в една или друга област, а заради тяхната различност - кой какво прави с приятеля си, какво си е присадил и пр. Това ли е ценностното, това ли са приоритетите на нашето общество? Защо не говорим толкова много за Стунджи и Елица, които спечелиха сърцата на цял свят с една прекрасна песен "Митре ле", в която има и еротичност?! Те спечелиха с българската музика, а в българското има много красива еротика, а не пошла порнография. Тази възвишена сексуалност присъства и в нашата шевица, и в червено-бялата мартеница с Пижо и Пенда. Ето на тази естетичност трябва да държи обществото ни и в частност - институциите, ангажирани с възпитанието на децата и подрастващите. Нещо, което сега отсъства напълно. Стигнахме дотам чалгата да завладява все по-големи сектори от културата ни, да ограбва духа ни, да погубва интимния ни живот.
- Мит ли е или реалност, че хората с нетрадиционна сексуална ориентация са по-изявени - в различни сфери на изкуството и професионално?
- Не е мит. Това е естественият стремеж на подобна личност да оцелее, да се съхрани и да се утвърди в обществото, което гледа на нея като на бяла врана. Този стремеж е налице във всеки от нас, но при хората, приемани по-резервирано от мнозинството, той е по-силно развит. И това е напълно закономерно. Хетеросексуалното социално общество е устроено така, че в него животът да продължава. Затова и хомосексуалните някак не са добре дошли. Но не защото хората ги мразят персонално или не са толерантни, просто съществува дълбока подсъзнателна резервираност, именно защото не е спазен основният природен закон за продължаване на живота. От своя страна, за да се утвърдят и оставят нещо след себе си, тези хора полагат огромни усилия, труд и енергия. Те дават най-доброто от себе си и много от тях действително оставят след себе си невероятни постижения в областта на културата, науката, а и в почти всички останали области.
- Сезонните аномалии влияят ли върху сексуалността, така както оказват влияние на психиката?
- Природата има своите ненарушими цикли. Дори да има само един сезон, циклите съществуват. Те влияят на хормоналната дейност, оттам и на сексуалността. И всичко това зависи от светлината. Преди да умре Гьоте извиква: "Светлина, дайте повече светлина!". Неслучайно Шекспир развива действието на "Хамлет" в Дания и вмъква емблематичната фраза "Има нещо гнило в Дания". Гнилото е, че там има само 10-15 слънчеви дни годишно. А светлината ражда живот. Тя ни кара да живеем, да работим, да се обичаме, да създаваме живот. Светлината влиза в кръвта ни, създава топлината, ние отхвърляме дрехите, засилва се сексуалността ни и я осъществяваме. Без нея - светлината, сме загубени. Тя е в нашата природа. Лошото е, че я убиваме подобно на Тезей. Той е силен и несломим, когато е здраво стъпил върху Гея. Херакъл го побеждава, когато успява да го повдигне, да го откъсне от Гея. Така се случва и с нас. Благодарение на своята дълбоко заложена еротичност, българинът е оцелял. Има ли я, ще го има и него. В този смисъл лекарският ми опит ме убеждава, че нямаме основание да се притесняваме, че нацията ни ще изчезне.
 

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of the site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk